ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 20:05
Οι αρχές που ερευνούν την εξαφάνιση του Μπόινγκ της Malaysia Airlines με 239 επιβαίνοντες έχουν επικεντρώσει τις έρευνές τους στην πιθανότητα το αεροσκάφος να διαλύθηκε εν πτήσει, όπως δήλωσε υψηλόβαθμος αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.
Η πτήση 370 της Malaysia Airlines χάθηκε από τα ραντάρ ενώ πετούσε στα 35.000 πόδια στην περιοχή μεταξύ της Κουάλα Λουμπούρ και του Πεκίνου νωρίς χθες το πρωί, αλλά οι ομάδες έρευνας και διάσωσης δεν έχουν ακόμη εντοπίσει συντρίμμια στη θαλάσσια περιοχή πάνω από την οποία πετούσε το αεροσκάφος.
Κάποια αντικείμενα που εντοπίστηκαν από ένα αεροσκάφος έρευνας και διάσωσης του Βιετνάμ στη θαλάσσια περιοχή νοτίως του Βιετνάμ δεν είναι βέβαιο ακόμη ότι συνδέονται με τη συγκεκριμένη πτήση και μόνο με το πρώτο φως της μέρας, όταν θα καταπλεύσουν στην περιοχή σωστικά πλοία θα διακριβωθεί η ταυτότητά τους.
"Το γεγονός ότι δεν καταφέραμε να βρούμε συντρίμμια μέχρι τώρα φαίνεται να οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το αεροπλάνο ενδεχομένως να διαλύθηκε στα 35.000 πόδια", είπε η ίδια πηγή που συμμετέχει στις έρευνες στη Μαλαισία.
Τα σενάρια
Αν το αεροπλάνο είχε καταπέσει ανέπαφο στη θάλασσα από αυτό το ύψος και διαλυόταν κατά την πρόσκρουσή του στην επιφάνεια της θάλασσας, τα σωστικά συνεργεία θα είχαν εντοπίσει συγκεντρωμένα κάποια συντρίμμια, εκτίμησε η ίδια πηγή.
Διατηρώντας την ανωνυμία του και απαντώντας στο ερώτημα αν υπάρχει πιθανότητα να σημειώθηκε έκρηξη στο αεροσκάφος, ο ίδιος αξιωματούχος απάντησε ότι δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής ενδείξεις δολιοφθοράς και ότι το Μπόινγκ θα μπορούσε να έχει διαλυθεί εξαιτίας μηχανικής βλάβης.
Παράλληλα, μαλαισιανοί αξιωματούχοι εξετάζουν το οπτικό υλικό που έχουν καταγράψει οι κάμερες ασφαλείας και ανακρίνουν φρουρούς ασφαλείας και αξιωματικούς της υπηρεσίας μετανάστευσης στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ καθώς δεν αποκλείουν την πιθανότητα η εξαφάνιση του Μπόινγκ της Malaysia Airlines να συνδέεται με κάποια παραβίαση των κανόνων ασφαλείας του αεροδρομίου.
Τα σενάρια που θέλουν στο αεροσκάφος να εκδηλώθηκε αεροπειρατεία ή βομβιστική επίθεση πληθαίνουν καθώς τουλάχιστον δύο επιβάτες του αποδείχτηκε ότι ταξίδευαν με κλεμμένα διαβατήρια.
Οι μαλαισιανές αρχές με τη βοήθεια του FBI ερευνούν τις ταυτότητες τεσσάρων επιβατών, δήλωσαν στο Reuters δύο μαλαισιανοί αξιωματούχοι που γνωρίζουν τα της έρευνας.
Οι δύο ύποπτοι είχαν Ευρωπαϊκά διαβατήρια —ενδεχομένως Ουκρανικά— και οι άλλοι δύο ένα κλεμμένο Αυστριακό κι ένα Ιταλικό, είπαν οι δύο πηγές. Εξάλλου, το BBC μετέδωσε ότι οι άνδρες που χρησιμοποίησαν τα κλεμμένα διαβατήρια είχαν αγοράσει το αεροπορικό τους εισιτήριο μαζί και θα ταξίδευαν στην Ευρώπη.
Ωστόσο, η χρονική συγκυρία της εξαφάνισης του αεροπλάνου —μία εβδομάδα μετά την δολοφονία 29 ατόμων σε σιδηροδρομικό σταθμό της νοτιοδυτικής πόλης Κούνμινγκ της Κίνας— προκαλεί υποψίες ότι ένοπλοι από την κινεζική μουσουλμανική μειονότητα των Ουιγούρων μπορεί να εμπλέκονται στην υπόθεση.
Ένας από τους μαλαισιανούς αξιωματούχους δήλωσε ότι οι αρχές δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο ανάμειξης Ουιγούρων επισημαίνοντας ότι Ουιγούροι απελάθηκαν στην Κίνα από την Μαλαισία το 2011 και το 2012 επειδή διέθεταν πλαστά διαβατήρια.
Ψάχνουν τη λίστα επιβατών
Μαλαισιανοί ερευνητές ερευνούν την ταυτότητα τεσσάρων επιβατών του αεροσκάφους. «Έχω στη διάθεσή μου και τα τέσσερα ονόματα», δήλωσε ο Χισαμουντίν Χουσέιν, ο οποίος είναι και υπουργός Άμυνας, στους δημοσιογράφους. Ο Χουσέιν επιβεβαίωσε ότι μαλαισιανοί ερευνητές έχουν συναντηθεί με ομολόγους τους του αμερικανικού FBI και πρόσθεσε ότι η έρευνα επικεντρώνεται σε ολόκληρο τον κατάλογο των επιβατών.
«Θα εξετάσουμε όλον τον κατάλογο των επιβατών», πρόσθεσε ο Χουσέιν. «Δεν θα ερευνήσουμε μόνο τους τέσσερις, που αναφέρονται από τα μέσα ενημέρωσης, αλλά όλους όσοι περιλαμβάνονται στον κατάλογο», είπε ο ίδιος. «Εξετάζουμε όλες τις πιθανότητες. Δεν μπορούμε να βιαστούμε να βγάλουμε συμπεράσματα. Επικεντρωνόμαστε στην ανεύρεση του αεροσκάφους», υπογράμμισε ο Χουσέιν.
Η οικογένεια ενός κινέζου επιβάτη του αεροσκάφους της Malaysia Airlines κάλεσε το κινητό του τηλέφωνο και κατάφερε να συνδεθεί. Ως εκ τούτου, οι μαλαισιανές αρχές προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το σήμα για να εντοπίσουν το Boeing, μετέδωσε κρατικός τηλεοπτικός σταθμός της Κίνας.
Ο τηλεοπτικός σταθμός Beijing Television ανακοίνωσε ότι κάλεσε επίσης το κινητό τηλέφωνο του άνδρα και αρχικά φάνηκε να λειτουργεί, όμως στη συνέχεια η κλήση διακόπηκε.
Το απόγευμα της Κυριακής, αεροσκάφος διάσωσης εντόπισε ένα αντικείμενο που ενδεχομένως να ανήκει στο Μπόινγκ της Malaysian Airlines, ανακοίνωσε στην ιστοσελίδα της η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Βιετνάμ.
Η ίδια πηγή ανακοίνωσε ότι στο σημείο εκείνο επικρατούσε πυκνό σκοτάδι και δεν κατέστει δυνατό να διακριβωθεί αν πρόκειται για συντρίμμια του αεροσκάφους. Πρόσθεσε ότι με το πρώτο φως της ημέρας θα αποσταλούν περισσότερα αεροσκάφη στη θαλάσσια περιοχή νοτίως του Βιετνάμ για να συμμετάσχουν στις έρευνες.
Μαλαισιανοί αξιωματούχοι είχαν δηλώσει νωρίτερα ότι δεν έχουν εντοπιστεί συντρίμμια του αεροσκάφους παρά τις έρευνες στις οποίες συμμετέχουν 34 αεροσκάφη και 40 πλοία.
Κινητοποίηση των αντιτρομοκρατικών υπηρεσιών
«Παράλληλα οι υπηρεσίες πληροφοριών μας έχουν κινητοποιηθεί και φυσικά οι αντιτρομοκρατικές υπηρεσίες (…) όλων των ενδιαφερόμενων χωρών έχουν ενημερωθεί», σημείωσε ο μαλαισιανός υπουργός. Σύμφωνα με ευρωπαίους αξιωματούχους, δύο επιβάτες του Μπόινγκ ταξίδευαν με κλεμμένα διαβατήρια.
Δεν υπάρχουν, πάντως, ενδείξεις δολιοφθοράς ή καταγγελίες για επίθεση. Όμως, στον κατάλογο των επιβατών που εξέδωσε η Malaysia Airlines περιλαμβάνονται τα ονόματα δύο Ευρωπαίων -του Αυστριακού Κρίστιαν Κότσελ και του Ιταλού Λουίτζι Μαράνλτι- οι οποίοι, σύμφωνα με τα υπουργεία Εξωτερικών των χωρών τους, δεν επέβαιναν στο αεροπλάνο.
Η αυστριακή αστυνομία σημείωσε ότι εντόπισε τον Κότσελ ασφαλή στο σπίτι του, ενώ πρόσθεσε ότι το διαβατήριό του είχε κλαπεί πριν χρόνια όταν είχε ταξιδέψει στην Ταϊλάνδη.
Το ιταλικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι κανένας Ιταλός δεν επέβαινε στο Μπόινγκ, παρότι το όνομα του Μαράλντι περιλαμβάνεται στον κατάλογο των επιβατών. Η μητέρα του, Ρενάτα Λούτσι, είπε στο Reuters ότι το διαβατήριο του γιου της έχει χαθεί και μάλλον του το είχαν κλέψει στην Ταϊλάνδη το 2013.
Ευρωπαίοι και αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν επισημάνει ότι δεν υπάρχουν στοιχεία για δολιοφθορά ή επίθεση και ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν και άλλες εξηγήσεις για τα κλεμμένα διαβατήρια.
Μαλαισιανός αξιωματούχος που έχει γνώση της έρευνας δήλωσε ότι οι επιβάτες που ελέγχονται έχουν όλοι αγοράσει τα εισιτήριά τους από τις China Southern Airlines, οι οποίες μοιράζονταν την πτήση με τη Malaysia Airlines.
Η κινεζική εφημερίδα Xiamen Daily ανέφερε ότι ένας από τους ανθρώπους που φερόταν να ταξιδεύει με το Μπόινγκ βρίσκεται στο σπίτι του στην Κίνα. Το όνομα στο διαβατήριο δεν αντιστοιχεί στον αριθμό διαβατηρίου, σύμφωνα με την εφημερίδα.
Προς το παρόν, δεν είναι ξεκάθαρο αν η ταυτότητα του κινέζου επιβάτη είναι μεταξύ αυτών που ερευνώνται.
Εντοπίστηκαν δύο πετρελαιοκηλίδες
Βιετναμέζικα πλοία, που συμμετέχουν στην επιχείρηση αναζήτησης του Μπόινγκ έφτασαν στην περιοχή όπου είχαν εντοπιστεί δύο πετρελαιοκηλίδες κοντά στο σημείο από το οποίο είχε εκπέμψει το τελευταίο σήμα το αεροσκάφος, όμως δεν εντόπισαν σημάδια από συντρίμμια.
«Οι πετρελαιοκηλίδες δεν είναι εύκολο να εντοπιστούν γιατί η περιοχή είναι αρκετά μεγάλη», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών του Βιετνάμ Παν Κου Τιου, που είναι επίσης αναπληρωτής επικεφαλής της Εθνικής επιτροπής Έρευνας και Διάσωσης.
Ο βιετναμέζος ναύαρχος Νγκο Βαν Πατ σημείωσε μιλώντας στο Reuters: «Δύο από τα πλοία μας διάσωσης έχουν πλησιάσει τις πετρελαιοκηλίδες από τις 03:00 το πρωί, όμως δεν έχουν εντοπίσει ακόμη κανένα σημάδι του μαλαισιανού αεροπλάνου».
Την πληροφορία αυτή επιβεβαίωσε και ο Χουσέιν, ενώ πρόσθεσε ότι έχει διευρυνθεί η περιοχή που διεξάγονται οι έρευνες προς τις δυτικές ακτές της Μαλαισίας, καθώς υπάρχει το ενδεχόμενο το Μπόινγκ να είχε κάνει στροφή 180 μοιρών και να επέστρεφε στην Κουάλα Λουμούρ.
«Η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης θα συνεχιστεί για όσο χρειαστεί», δήλωσε ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας Νατζίμπ Ραζάκ, ενώ πρόσθεσε ότι η χώρα του έχει αναπτύξει 15 αεροπλάνα, έξι πλοία του Πολεμικού Ναυτικού και τρία σκάφη του λιμενικού.
Εκτός από τα βιετναμέζικα πλοία, η Κίνα και οι Φιλιππίνες έχουν στείλει επίσης πλοία στην περιοχή για να βοηθήσουν στις έρευνες, ενώ οι ΗΠΑ, οι Φιλιππίνες και η Σιγκαπούρη έχουν στείλει στρατιωτικά αεροσκάφη. Η Κίνα έχει επίσης θέσει σε κατάσταση ετοιμότητα άλλα πλοία και αεροσκάφη.
Το FBI ανακοίνωσε ότι θα στείλει πράκτορες και εμπειρογνώμονες για να βοηθήσουν την ομάδα που έχει αναλάβει τις έρευνες.
Οι εναέριες επιχειρήσεις που διακόπηκαν στη διάρκεια της νύχτας, ξεκίνησαν και πάλι από σήμερα τα ξημερώματα. Αντίθετα οι έρευνες στη θάλασσα συνεχίστηκαν όλη τη νύχτα.
Η Malaysia Airlines πάντως ανακοίνωσε ότι «φοβάται το χειρότερο». Αν επιβεβαιωθούν οι φόβοι αυτοί, ενδέχεται να πρόκειται για το πιο αιματηρό αεροπορικό δυστύχημα από το 2001, οπότε 265 άνθρωποι είχαν σκοτωθεί στις ΗΠΑ από τη συντριβή ενός Airbus A-300 της εταιρείας American Airlines.
Άλλαξε πορεία;
Στο ραντάρ που παρακολουθούσε το αεροσκάφος της Malaysia Airlines φάνηκε ότι το Boeing 777 ενδέχεται να είχε κάνει αναστροφή και να επέστρεφε στην Κουάλα Λουμπούρ προτού εξαφανιστεί και γι’ αυτό τον λόγο οι μαλαισιανές ομάδες έρευνας έχουν επεκτείνει την επιχείρηση αναζήτησής τους στις δυτικές ακτές της χώρας, δήλωσε ένας αξιωματικός του στρατού της Μαλαισίας.
«Αυτό που κάναμε ήταν να ελέγξουμε όσα κατέγραψε το ραντάρ και καταλάβαμε ότι υπάρχει μια πιθανότητα το αεροσκάφος να έκανε αναστροφή», δήλωσε ο Ροντζάλι Νταούντ διοικητής της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της Μαλαισίας.
Έμπειρος ο πιλότος
Ο πιλότος του αεροσκάφους της Malaysia Airlines ήταν λάτρης του Boeing 777 σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που όταν είχε ρεπό πέρναγε τον ελεύθερο χρόνο του σε έναν προσομοιωτή πτήσεων που είχε εγκαταστήσει στο σπίτι του, σύμφωνα με μαρτυρίες νυν και πρώην συναδέλφων του.
Ο 53χρονος Ζάχαρι Αχμαντ Σαχ ήθελε ανέκαθεν να κάνει αυτό το επάγγελμα κι είχε ενταχθεί στο προσωπικό της Malaysia Airlines το 1981.
Υπάλληλοι της εταιρείας που εργάζονταν μαζί του είπαν ότι ο Ζάχαρι γνώριζε υπερβολικά καλά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του Boeing 777 καθώς έκανε συνεχώς πρακτική εξάσκηση στον προσομοιωτή.
Ο Ζάχαρι είχε εγκαταστήσει τον προσομοιωτή για Μπόινγκ 777 στο σπίτι του σε προάστιο στα περίχωρα της πρωτεύουσας της Μαλαισίας, όπου κατοικούν πολλοί εργαζόμενοι σε αεροπορικές εταιρείες καθώς βρίσκεται κοντά στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ.
Φωτογραφίες που είχε ανεβάσει στη σελίδα του στο Facebook δείχνουν έναν προσομοιωτή με τρεις οθόνες υπολογιστή, πολλά καλώδια και αρκετούς ηλεκτρονικούς πίνακες.
Το πάθος του για τα αεροπλάνα δεν περιοριζόταν μόνο στο Μπόινγκ 777. Από άλλες φωτογραφίες που έχει ανεβάσει στο Facebook προκύπτει ότι είχε μεγάλη συλλογή από τηλεχειριζόμενα αεροσκάφη μινιατούρες, περιλαμβανομένου ενός δικινητήριου ελικοπτέρου.
Ο Ζάχαρι είχε πάρει άδεια εξεταστή από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Μαλαισίας και εξέταζε πιλότους σε προσομοιωτές πτήσεων, σύμφωνα με πολλούς αξιωματούχους της Malaysia Airlines, οι οποίοι θεωρούν αδύνατον να ευθύνεται εκείνος με οποιονδήποτε τρόπο για την εξαφάνιση του αεροσκάφους.
Ο Ζάχαρι είχε πετάξει με αεροσκάφη Fokker F50, Boeing 737 και Airbus A300 στις τρεις δεκαετίες και πλέον που εργαζόταν για την Malaysia Airlines. Είχε στο ενεργητικό του περισσότερες από 18.000 ώρες πτήσης, ενώ ο 27χρονος συγκυβερνήτης Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ είχε 2.763 κι είχε προσληφθεί στην εταιρεία το 2007.
Ban Ki-moon: Συλλυπητήρια στις οικογένειες
Την ίδια ώρα, που οι έρευνες είναι σε εξέλιξη, ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Ban Ki-moon εξέφρασε την Κυριακή τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των επιβατών.
«Ο Μπν Γκι-μουν είναι βαθιά λυπημένος από τον θάνατο τόσων ανθρώπων στην τραγωδία της Malaysia Airlines», αναφέρει ένα μήνυμά από το γραφείο του εκπροσώπου του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ στο Twitter. «Απευθύνει τα συλλυπητήριά του σε όλες τις οικογένειες που πενθούν», προσθέτει το μήνυμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου